Waarom zou je online Marketing Uitbesteden?
Online Marketing uitbesteden: het is een typisch vraagstuk waar menig ondernemer wel eens over heeft getwijfeld. In een wereld waar online steeds belangrijker wordt (ook offline bedrijven gaan er aan geloven), moeten veel ondernemers een grote stap maken. Het aanpakken van de online kansen die het internet biedt is niet makkelijk en vereist specialistische kennis. Kennis die niet altijd aanwezig is in het bedrijf en dus aangeleerd zal moeten worden. Maar dan komt de hamvraag: Moet ik als bedrijf mijn Online Marketing uitbesteden? Of moet ik mijn online marketing niet uitbesteden en iemand intern opleiden tot online marketeer?
Daar gaan we je antwoord op geven! Aan de hand van voor- en nadelen, focus punten en een professioneel advies. Want wat is nu hetgeen dat echt doeltreffend resultaat gaat neerzetten? Vindbaarheid staat namelijk niet altijd gelijk aan conversies of resultaten. Lees alle tips & trucs met betrekking tot Online Marketing Uitbesteden in ons stappenplan!
Nadelen van Online Marketing Uitbesteden
Online Marketing uitbesteden gaat niet altijd over rozen. Dat is nu eenmaal een gegeven waar de ondernemer rekening mee moet houden: de resultaten kunnen tegenvallen en het is niet altijd rendabel. Ook wordt er bij het uitbesteden van online marketing specifiek gekozen om de kennis niet in-company te ontwikkelen. Dit betekent dus dat wanneer het contract met de marketingpartij verbroken wordt, het zelfde probleem zich weer aandoet. De ondernemer verliest controle over het proces: hij is niet meer de persoon met de kennis. Het marketingbureau adviseert of voert werkzaamheden uit, maar de ondernemer heeft ook andere taken. Hij kan zich niet altijd bezig houden met de online marketing waardoor een gevoel van controleverlies kan ontstaan.
Daar komt nog eens bij dat er altijd oplichters actief zijn in de markt, die het uitbesteden van online marketing verpesten voor een onwetende ondernemer. Wat nog vaker voorkomt zijn het opleggen van valse verwachtingen, gecombineerd met een gebrek aan specifieke kennis.
Online Marketing uitbesteden? Alleen aan gecertificeerde Google Partners! Zo bent u altijd verzekerd van het kennisniveau van uw online marketeer. Ontraction Groningen is Google Partner. + badge
Voordelen van Online Marketing Uitbesteden
Online Marketing uitbesteden kent hiernaast ook vele voordelen! Zeker wanneer online marketing uitbesteden wordt vergeleken met het oprichten van een marketingafdeling in-company, valt
een en ander op. Doordat er geen mensen opgeleid hoeven te worden kunnen de kosten gemakkelijk gedrukt worden. In de meeste gevallen is dit zelfs goedkoper dan de maandelijkse uitgaven aan het online marketing bureau.
Daarnaast gaat het opzetten van een strategisch marketingtraject een stuk efficiënter als dit wordt opgepakt door een online specialist, immers: dit is de core business. De periode voordat je kunt beginnen wordt dus verkort, dit scheelt weer tijd (en geld). Daarnaast hoeft de ondernemer geen personeel aan te nemen, te integreren in het bedrijf of op te leiden.
Marketing is een wereld die altijd in beweging is. Het kan gebeuren dat een kleine verandering opeens een wereld van verschil maakt. Ook daarom is het heel belangrijk dat de marketing partij altijd de nieuwste kennis en relevante ervaring heeft.
Deze punten zijn allemaal terug te leiden naar een overkoepelend voordeel. Wanneer iedereen zich richt op zijn core business, oftewel: kernkwaliteiten (van het bedrijf), zal het traject waarschijnlijk zo efficiënt mogelijk zijn. Als een IT’er de marketing gaat uitvoeren en de marketeer gaat coderen, kan iedereen zien dat dit niet de meest efficiënte taakverdeling is.
Een spreekwoord kan het voorbeeld mooi verduidelijken: “schoenmaker, blijf bij je leest!”
Stappenplan voor het uitbesteden van online marketing
Dit stappenplan richt zich op de 10 belangrijkste redenen om de online marketing neer te leggen bij een gecertificeerde partij. Wil jij weten of online marketing uitbesteden relevant is voor jouw bedrijf? Bekijk de 10 stappen en maak je keuze!
1. Knowhow
Kennis is een sleutelwaarde binnen elke markt. Zonder de juiste kennis heeft een marketeer namelijk geen idee wat de beste strategie is om je doelgroep te bereiken! Met betrekking tot advertenties kan er veel budget worden weggegooid door het verkeerd instellen van de campagnes. De schaalbaarheid blijft uit en ook de efficiëntie kan beperkt worden door ongestructureerd werken. Hierdoor lopen de kosten op en is het traject niet meer rendabel. Kennis is de kernwaarde van de marketeer. Kan jouw eigen marketeer deze drempel overbruggen?
2. Routine
Een marketeer die alles voor het eerst moet leren is niet ervaren. Dit is in de basis niet erg als er niet direct resultaat gehaald hoeft te worden. Een online marketing partij heeft mensen in dienst die hun vakgebied tot in de puntjes beheersen: alle werkzaamheden zijn routine. Zo weet je zeker dat alle werkzaamheden geprioriteerd worden en het doel altijd voor ogen gehouden wordt. De activiteiten zijn onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van de marketeer en kosten dus minder tijd en geld.
3. Marketingtools
Vaak beschikt een specialist of bureau over marketingtools die nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Deze tools
worden gebruikt om (technische) problemen op te sporen, pagina’s te analyseren, zoekwoorden uit te zoeken of de strategie op te baseren. Deze tools zijn duur en kunnen over het algemeen niet uit voor kleinere bedrijven. Een marketing partij maakt dagelijks gebruik van meerdere programma’s en is daarnaast dus ook bedreven in de uitvoering.
4. Kosten
De kosten voor een online marketeer kunnen hoog uitvallen. Echter is het verstandig om te bekijken of de kosten nog steeds hoog zijn wanneer het vergeleken wordt met het aannemen, integreren en opleiden van een junior online marketeer. Deze beschikt dan alleen nog maar over basis kennis en wellicht is dit niet genoeg om de beoogde resultaten te meten. Het uitbesteden van online marketing heeft als voordeel dat de werknemers wellicht duurder zijn maar ook meer resultaat kunnen afleveren.
5. Frisse blik
Vergeet niet dat een marketeer eigenlijk een bedrijfsconsultant is. Door deze specialist een kijkje te laten nemen naar de online uitingen kan er heel veel relevante informatie worden gewonnen. Daarnaast heeft de marketeer een frisse blik en kan deze vanuit een neutrale positie advies geven over het online traject.
6. Data Rapportage
Voor een (goede) marketeer is data heilig! Data is alom vertegenwoordigd op het internet en veel bedrijven halen hier te weinig input uit voor het online traject. Door middel van data analyse kunnen bestaande advertentiecampagnes worden geoptimaliseerd, nieuwe zoekwoorden worden opgenomen in de Seo-strategie of A/B testen worden uitgelezen om de beste versie van een pagina of e-mail te kiezen. Daarnaast kan de ondernemer hiervan profiteren: de marketeer verklaart zijn werkzaamheden aan de hand van relevante data. Zo heeft de ondernemer rust, en kan de specialist aan het werk.
7. Voortgang
Het opzetten van een strategisch Online Marketing traject is al lastig genoeg. Een goede marketeer kan ver genoeg vooruitkijken om dit op te stellen. Wanneer het traject al loopt, moet er door middel van data snel genoeg geoptimaliseerd worden. Zeker bij Google AdWords is het snel schakelen op ”ad spend” extreem relevant. Wanneer bod aanpassingen niet op tijd gedaan worden kunnen experimenten opeens duur uitvallen. Een online marketing partij is ingesteld op het optimaliseren van accounts, zodat de ondernemer alleen hoeft te controleren.
8. Online Marketing opschalen
Wanneer een marketing campagne goed is ingesteld, is deze gemakkelijk op te schalen. Een goed bureau werkt vanuit een strategie. Deze strategie is gemaakt om het traject op te schalen zodra de resultaten dit toelaten. Een Online marketing bureau is hier dagelijks mee bezig en kan dit dan ook gemakkelijk opzetten.
9. Core Business
Het voordeel van online marketing uitbesteden is dat iedereen zich kan richten op zijn eigen werkzaamheden. Zo wordt er rust gecreëerd in het bedrijf en houdt iedereen zich bezig met zijn eigen core business. Op deze manier ligt de efficiëntie het hoogst!
10. Snelheid
Zet ze maar eens naast elkaar: een intern opgeleide junior online marketeer of een gevorderde online marketing partij. De een werkt duidelijk sneller dan de ander, puur en alleen gebaseerd op ervaring, routine en aanwezige handvaten. En snelheid is belangrijk, niet alleen voor je website! Als de snelheid van de werkzaamheden hoog liggen betaal je minder en krijg je sneller resultaat.
Conclusie: uitbesteden of niet?
Uitbesteden van online marketing is bijna in elk geval voordeliger en minder moeite dan het opzetten van een eigen online marketing afdeling. Echter zijn er wel een paar ideeën om het traject zo soepel mogelijk te laten verlopen. Een waarde als “transparantie” bijvoorbeeld is zeer belangrijk. Dit kan door middel van duidelijke KPI’s (Kritische Performance Indicatoren), heldere communicatie en rapportage. Daarnaast is het zeer belangrijk dat jouw online marketing partij de juiste kennis in huis heeft en de werkzaamheden routine zijn voor de werknemers. Daarnaast moeten de kosten natuurlijk uitkunnen, maar dit kun je beter met het bureau afstemmen. Heb jij nu na het lezen van deze tekst behoefte aan een partij die transparant is en gebrand is op resultaat? Heb jij echte sterren in klantcontact nodig die resultaatgericht jou campagnes door het dak laten stijgen?
Neem dan contact op met Ontraction: Full Service online marketing in Groningen en tevens ook Google Partner.
Geef een reactie